Proč skútr

proč si pořídit skútr..

Skútry u nás neustále nabývají na popularitě, každým rokem jich v ulicích můžeme vidět více a více. Tento trend bude i nadále pokračovat, ve srovnání se západními zeměmi v počtu skútrů stále ještě zaostáváme. Narůstající oblíbenost je způsobena nižšími pořizovacími a provozními náklady než u automobilu, bezpečnější a rychlejší jízdou v porovnání s jízdou na kole, snadným parkováním ve městě a rychlejším průjezdem dopravními zácpami. Jezdit na skútru je možné po celý rok mimo několika zimních měsíců (značkové skútry nastartují i při teplotách pod nulou, ale jízda se vzhledem k bezpečnosti samozřejmě nedoporučuje). 

Parkování

S malým skútrem se samozřejmě místo k parkování hledá vždy mnohem lépe. Často je vidět parkování skútrů na chodnících. Ačkoliv to není v souladu s předpisy, zpravidla to není nijak postihováno. Zmiňme i snadnější vjezd do dvorů, zahrad nebo míst určených k parkování jízdních kol

Parkování Hradec Králové

Se zavedením integrovaného systému parkování v Hradci Králové došlo k plošnému zpoplatnění většiny parkovacích ploch v centrálních částech města. Pokud se nepovede skútr umístit jinde, jak bylo zmíněno v předchozím bodě, je samozřejmě možné umístit ho na placené stání. Lístek si samozřejmě na skútru za okno nedáme. Dle vyjádření provozovatele ISP, je nutné za parkování zaplatit, lístek uschovat u sebe a na požadavek strážníka předložit. Lze předpokládat, že pragmatický výklad této klauzule bude často "pokud mě strážník nepožádá, nic předkládat nemusím".

Řidičák

Malé skútry do 50ccm (s konstrukční rychlostí do 45km/h) skýtají i další výhodu. Řidičský průkaz na ně lze pořídit již od 15 let (skupina AM). 

Navíc, majitele řidičského průkazu na auto mohou tyto skútry v rámci řidičského oprávnění skupiny B řídit také - a to bez nutnosti absolvovat výcvik nebo doplňovat cokoliv dodatečně do řidičáku (dle zákona č. 361/2000 Sb. § 81 odst.4 v pozdější úpravě zákonem č. 411/2005 Sb.). 

Bezpečnost

Mnoho obav k pořízení skútru pramení z obav o bezpečnost jízdy na skútru. Většina z nich je způsobena médii pravidelně publikovanými fatálními nehody motorkářů. Musíme si však uvědomit, že jde o velmi (zpravidla až zbytečně) silné stroje, nepřiměřenou rychlost jízdy mimo město a často i další chyby řidiče.

U skútrů je situace jiná. Pokud racionálně jízdu na skútru porovnáme s jízdním kolem - regulace rychlosti a stylu jízdy je na každém jednotlivci, řidiči již berou skútr jako rovnocenného účastníka narozdíl od cyklistů, masivnější konstrukce může být v kritických chvílích jen výhodou a narozdíl od kola musí být řidič ze zákona chráněn helmou. 

Souhrnem - jízdu lze považovat minimálně bezpečnější než jízdu na kole. 

Garážování

Ve výhodě jsou zde majitelé rodinných domů. U obyvatelů panelových a bytových domů, pokud nevlastní garáž, je možné v takovém domě garážovat skútry pouze do 50ccm, pokud má dům k tomu účelu zkolaudovanou místnost. Skútry s vyšším obsahem válců bohužel není možné v bytových domech garážovat.


Share Button